Burn out

Burn out betekent letterlijk opgebrand.

Bij een burn out is je wil er nog wel om iets te ondernemen en je reserves zijn op. Wel slapen en niet uitgerust wakker worden. Het is allemaal te veel.

Lichamelijke signalen:

Vermoeidheid, slaap problemen. Mogelijk onverklaarbare lichamelijke pijnen. Verteringsproblemen of veranderde eetlust. Meer vatbaar voor ziektes. Ervaren van stress symptomen. Bijvoorbeeld hartkloppingen.

Psychische signalen:

Uitputting en een opgebrand gevoel. Concentratieproblemen, prikkelbaar, piekeren, geheugenproblemen. Vaak een laag zelfbeeld. Depressieve gedachten, frustratie, onmacht en angst symptomen.

Gedrag signalen:

Minder presteren, meer fouten maken. Irritatie en ongeduld. Afhankelijk van middelen. Sociale contacten juist opzoeken of steeds meer uit de weg gaan.

 

Er is een manier waarmee we burn out kunnen voorkomen en genezen.

 

 

Assertiviteit:

  • Eigen behoeften (h)erkennen.
  • Eigen behoeften verwoorden.
  • “Nee” zeggen zonder schuldgevoel.
  • Zelfvertrouwen, zelfrespect en zelfwaardering.
  • Gezonde, zelfsturing, zelfzorg en acceptatie.
  • Weloverwogen beslissingen nemen.


Duidelijkheid naar de ander, begint met duidelijkheid naar jezelf.

 

 


Als je vragen hebt, stuur me gerust een bericht:
Contact of Lees meer