Mijn ervaring met het lege nest syndroom

Mijn ervaring met het lege nest syndroom

Mijn ervaring met het lege nest syndroom vind ik overweldigend. Jemig! Ik heb helemaal niet zien aankomen hoe het “lege nest” syndroom mij zo zou raken. Ik verwachte dat de vrijheid en vrije tijd fijn zou zijn. Ten slotte ben ik als gescheiden ouder gewend dat mijn zoon een deel van de tijd niet thuis woont.Lege nest syndroom En de oudste woont in Polen, dus ik ben heel wat gewend. Maar ik voel een enorme leegte. … Het lege nest syndroom is een term die gebruikt wordt om de gevoelens van verdriet, leegte en verlies te beschrijven die ouders kunnen ervaren wanneer hun kinderen het huis uitgaan. Het is geen officiële medische diagnose, maar de emoties die ermee gepaard gaan zijn wel degelijk reëel en kunnen ingrijpend zijn. Het lege nest syndroom wordt soms vergeleken met een rouwproces, omdat het gepaard kan gaan met verlies van een belangrijke fase in het leven en de bijbehorende routines en rollen. Herkenbaar. Chagrijnig en onder prikkelt gleden de dagen voorbij. De sfeer in huis werd er niet beter op!

Lege nest syndroom

Het leek zo’n goed idee. De jongeman is nog wat jong om op zichzelf te wonen met zijn 17 jaar en ik zou hem blijven begeleiden en ondersteunen met huishouden en onderhoud. Nooit verwacht dat hij op zo’n korte termijn verkering zou krijgen en de jongedame ook een deel zorg uit handen zou nemen. Hartstikke fijn en leuk en ook heel onwennig. Ongemerkt vulde de zorgtaken meer tijd en aandacht in dan ik besefte. Het proces van loslaten kwam in een stroomversnelling. Dat ik hier achter zou blijven met een grote leegte heb ik helemaal niet voorzien!

Leeg nest syndroom, meer tijd voor elkaar

Meer tijd voor elkaar? Nou , die vlieger gaat ook niet op.lege nest syndroom en relatie Mijn man is serieus werkverslaafd. In eerste instantie voelde ik boosheid naar hem toe en ik besefte dat het in mij zit. Hij doet niets anders dan anders. Bij mij heeft een verandering plaats gevonden, waar ik zelf de verantwoording voor mag dragen. Dus bedacht ik dat het een goed idee zou zijn om een bijbaan te vinden. Het werk in mijn praktijk vind ik geweldig en ik heb nog ruimte voor nieuwe cliënten. Echter ervaring leert dat er in de zomer weinig nieuwe aanmeldingen komen. Wat ga ik doen? Ik wil iets doen waar ik de afgelopen jaren zo veel over heb geleerd en in geïnvesteerd. En iets wat zinvol is in een prettige omgeving. Nou, lang verhaal kort heb ik dit ervaren als een deprimerend proces. Ik raakte oerprikkelt en steeds chagrijniger.

Lege nest opvullen met werk

Ik heb een fantastische opleiding genoten en helaas erg onbekend omdat het instituut niet goed was in het aantrekken van nieuwe leerlingen zijn ze failliet gegaan. Heel jammer, want de kwaliteit van de opleiding was geweldig. Bovendien heb ik een nogal lege nest syndroom, kind vliegt uitautodidactisch CV opgebouwd met bijscholing en ervaring. Hierdoor ben ik gewoon niet gemakkelijk te plaatsen in bestaande functies. Tevens heb ik besloten nachtdiensten en huishoudelijke taken  aan een jongere generatie over te laten. Datgene waar mijn hart van open gaat, heb ik een registratie voor nodig, dus ben ik de bureaucratische molen ingedoken. Dat duurt hartstikke lang en kost geld. Met een gratis coach van het NHN werkt door, heb ik een traject van een aantal wekelijkse gesprekken gedaan. Ik heb sollicitatie brieven geschreven. Ben uitgenodigd en heb hele leuke gesprekken gehad, maar tot nu toe is het nog nergens op uitgelopen. Genoeg tijdsbesteding om mij af te leiden van mijn lege nest syndroom. Maar ik werd hier helemaal niet blij van!

Een goed gesprek met vriendinnen over ervaring met nieuwe levensfases

Een paar keer per jaar spreek ik af met vriendinnen die ook therapeut zijn. Het zijn geweldige lieve vrouwen met nog meer levenservaring dan ik, want zij zijn al oma! Bovendien zijn zij beide hun man verloren na een ziekteproces. Het voelt ontzettend veilig bij hen om me kwetsbaar te kunnen opstellen en we hebben ook de grootste lol. Met prachtig weer in de tijd onder het genot van een heerlijke lunch delen we lief en leed met elkaar. Als ik mijn verhaal vertel wordt er bevestigend geknikt. Ja, een nieuwe levensfase vraagt om een nieuwe balans. Eigenlijk lijkt je situatie op die van ons. Je man is veel van huis en nu je kind weg is moet je dat dus zelf zien op te lossen. Gouden tip: “Ga er erop uit” Onderneem leuke dingen waar je blij van wordt.

Zo gezegd zo gedaan, leuke ervaring om mijn lege nest te vullen

Dus, zo gezegd zo gedaan. De gouden tip om erop uit te gaan nam ik ter harte. Ik hou verschrikkelijk van dansen, concerten en festivals. Dat deed ik de afgelopen jaren met mijn jongste zoon. Ben zo blij dat we dit samen hebben gedaan! Hij gaat momenteel met zijn vrienden. Dat is gezond. Er komt ook vast weer een tijd dat wij wel weer vaker samen op pad gaan. Ik werd me bewust dat ik deze dingen met mijn kinderen deed en me daardoor afhankelijk opstelde. Dus, toen ik zag dat er een optreden was vanDe hijgende herten ” De Hijgende Herten” in het cultuurkerkje van Oude Sluis, heb ik een kaartje gekocht. Ik stond alleen bij een sta tafel in in no time kwamen er twee leuke vrouwen bij me komen staan en voegde later nog twee leuke vrouwen aan. We stonden bij het eerste nummer op de dansvloer te hupsen en te swingen op geweldige muziek uit de jaren 50 – 60 – 70 en breidde de groep uit met nog meer vrouwen en ook mannen. Dus in de pauze werd er vrolijk gebabbeld. Wat een top avond heb ik gehad! Redelijke prijzen en op fietsafstand. Hier kan ik weer effe op voort. 

Is mijn lege nest nu weer gevuld?

uitvliegen en leeg nest syndroomMijn lege nest is nu ineens niet helemaal gevuld en ik voel me wel beter. Het besef dat ik me afhankelijk opstelde van mijn kinderen om plezierige dingen te doen, gaf een opening naar nieuwe positieve levensenergie. Van hieruit kan ik weer verder gaan met een leuk leven. Bewust vanuit een positieve visie gaan werken in plaats vanuit een vlucht. Het is voor de jongeman een goede stap geweest en het is in deze tijd van woningnood geweldig dat we dit voor hem kunnen faciliteren. Daar ben ik dankbaar voor.

Ervaring rijker met lege nest syndroom

Mijn kinderen blijven mijn kinderen altijd welkom thuis. uitzwaaien van je kind. Lege nest syndroomTijdens de opleiding hebben we een oefening uitvliegen ervaren waaruit bleek hoe groot de impact kan zijn van de manier waarop je uit huis gaat. Ongelooflijk wat het los maakt bij mensen als ze beseffen “hoe zij uit huis zijn gegaan”. Omdat ze emotioneel niet los werden gelaten of de verbinding er nooit was of abrupt is verbroken. Zij te veel of niet meer werden gevolgd en ondersteund op een liefdevolle manier.  Terwijl juiste ondersteuning een heel grote steun in de rug zal zijn om met vertrouwen de wereld in te stappen. En mijn ervaring met het lege nest syndroom heeft mij ook weer een stukje groei gebracht. Ik ben letterlijk een ervaring rijker. Op naar het volgende festivalletje!